Sinds 1 december geldt er een elektronische meldplicht voor alle tankschepen. Dit is ongeacht of de tanker leeg of geladen is. Deze verplichting is niet van toepassing op bunkerboten. Dit heeft het aantal gebruikers van BICS laten toenemen. Meer gebruikers betekent meer vragen en/of problemen.
Over het algemeen kunnen we stellen dat het met die problemen wel meevalt. Soms kunnen niet de juiste stofnamen worden gevonden, soms vergeet de schipper de laatste lading in te voeren en in een aantal gevallen is de BICS-melding niet bekend in het systeem. Middels deze nieuwsflits willen wij u graag informeren over deze items.
Uw gegevens niet bekend in Nederland bij de Kreekraksluis, sluis Hansweert of post Borgharen (komende vanuit België)?
Nederland wisselt reis- en ladinggegevens uit met andere vaarwegautoriteiten voordat u het beheersgebied van die andere autoriteit binnenvaart. Dus voordat u bijvoorbeeld de grens tussen Nederland en Duitsland passeert, stuurt Rijkswaterstaat uw gegevens door naar Revierzentrale Duisburg.
Een dergelijke koppeling is er met een aantal partners echter (nog) niet of is nog niet volledig. Afhankelijk van de informatiebehoefte van de betreffende autoriteit worden die gegevens doorgestuurd. Wanneer u een BICS-melding verstuurt met bijvoorbeeld als eerste meldpunt ‘Antwerpen’ dan zijn al uw gegevens daarmee niet automatisch bekend bij bijvoorbeeld de Kreekraksluizen. Dit geldt bijvoorbeeld voor ADN-goederen en/of specifieke containerinformatie.
Hetzelfde geldt voor het Waalse deel van België. Komt u vanuit Ternaaien richting Maasbracht en u meldt uw reis zoals bovenstaand opnieuw aan, dan zijn uw gegevens bekend bij Post Borgharen. Andersom geldt ook dat als u uit de richting van Maasbracht via het Albertkanaal vaart, hetzelfde principe kunt volgen om uw reis opnieuw aan te melden bij sluis Genk.
Nadat u uw bericht in BICS gereed heeft (met vertrekpunt Antwerpen), kiest u als eerste meldpunt [Antwerpen]. Uw gegevens zijn na versturen dan bekend bij de havenautoriteit. U kunt vervolgens de melding weer openen en op [Heraanmelden] drukken. Als ontvanger kiest u nu voor [IVS90 Nederland]. Uw gegevens zijn nu ook in Nederland bekend. Het heraanmelden kunt u direct doen en heeft geen effect op uw eerste melding (met andere ontvanger). Gebruikers van het stuwageprogramma “Containerplanner” hoeven dit niet te doen omdat de software dit regelt.
Open uw overzicht en selecteer de betreffende reis. Klik op [Heraanmelden]
Kies nu als eerste meldpunt [IVS90 Nederland] en klik vervolgens op [Aanmelden]
In de berichtenhistorie kunt u controleren of de beide aanmeldingen zijn verstuurd en bevestigd.
Laatste lading invoeren?
Het is belangrijk (verplicht) om de laatste lading in te voeren in geval van vervoer van ADN-goederen. De seinvoering die wordt berekend is namelijk afhankelijk van deze laatste lading.
Invoeren van de laatste lading kan vrij eenvoudig. U hoeft slechts de stofnaam in te voeren en u zet een vinkje in het vakje ‘leeg van’. Nu wordt bij het tonnage automatisch de waarde ‘0’ ingevoerd.
Dit is ook belangrijk als u bijvoorbeeld een tank heeft die leeg is van een stof waarvoor één of meerdere kegels gevoerd dienden te worden, terwijl de overige tanks een stof bevatten waarvoor geen kegel geldt. Door de kegelplichtige stof in te voeren en het vinkje bij ‘leeg van’ te zetten en vervolgens de nieuwe goederen toe te voegen die vervoerd worden, berekent de applicatie het aantal blauwe kegels weer correct.
Juiste stofnaam of terminal niet aanwezig in de applicatie?
BICS maakt gebruik van een referentiedatabase voor onder andere locaties en goederensoorten. Het is in de praktijk gebleken dat vooral voor tankschepen niet alle terminals en ladingsoorten in de referentiedatabase voorkomen. Een alternatief kan vaak, na enig zoekwerk, wel gevonden worden.
Wanneer u met regelmaat een stof vervoert die niet voorkomt in de lijst, vragen wij u deze door te geven. Er kan dan aan een oplossing worden gewerkt waardoor de betreffende stof in een volgende update kan worden meegenomen. Dit geldt ook voor eventuele tankterminals die u mist in de zoeklijst. Doorgeven van dergelijke problemen kan via Bureau Telematica Binnenvaart. Zij zullen een lijst samenstellen van ontbrekende referentiegegevens. E-mail: bureau.telematica@binnenvaart.org
Installatie- of gebruiksproblemen?Voor al uw overige gebruikersproblemen blijft u contact opnemen met de BICS Helpdesk. |