088 2022 620 info@in-cite.nl

Rijkswaterstaat informeert schippers over nieuw BICS-account.
Met ingang van 11 januari 2021 maakt Rijkswaterstaat voor het elektronisch melden via BICS (Binnenvaart Informatie- en Communicatie Systeem) gebruik van een nieuwe berichtendienst: HERMES. Die is gekoppeld aan andere platforms van de vaarwegbeheerder, zoals Sluisplanning en Vaarweginformatie. Om de BICS-applicatie kunnen blijven gebruiken, moeten scheepseigenaren eenmalig een nieuw account aanvragen.

Schippers kunnen daarvoor op de BICS-website een registratieformulier invullen. Vervolgens maakt Rijkswaterstaat een account voor hen aan en ontvangen ze een welkomstbrief met verdere uitleg. Met die gegevens kunnen ze het berichtendienst-account instellen.

Schippers die naast BICS ook al een RWS-account hebben voor Sluisplanning of Vaarweginformatie, krijgen eveneens een nieuw account. Rijkswaterstaat zet dat in gang. Daarvoor ontvangen ook zij een brief, waarin staat waar ze kunnen inloggen en wat ze moeten invullen.

Elektronisch melden
Alle schepen kunnen en mogen elektronisch melden. Via BICS, maar ook via andere boordsoftware. Op de Rijn is dat verplicht voor containerschepen en tankers en met ingang van 1 december 2021 ook voor riviercruiseschepen, vaartuigen en duwstellen langer dan 110 meter, zeeschepen, schepen met LNG-aandrijving en bijzondere transporten.

Voor de verwerking van de berichten is Rijkswaterstaat onlangs overgestapt op HERMES. Dat staat voor Harmonized European RIS Message Exchange Service. Een toepasselijke naam want Hermes was in de Griekse mythologie de god van de handel en de reizigers; hij was ook de boodschapper van de goden.

Nieuw account
Ronald Versloot is beherend vennoot van de binnenvaarttanker Commander en werkt al meer dan twintig jaar met BICS. Hij pionierde al lang voordat de elektronische meldplicht voor de tankvaart werd ingevoerd. Hij heeft al die jaren meegedacht met Rijkswaterstaat en Bureau Telematica Binnenvaart over het systeem en zorgde voor inbreng vanuit de praktijk. Ook nu was hij een van de binnenvaartondernemers die bij wijze van test als eersten de switch naar een nieuw account maakten.

“Met hulp van de BICS Helpdesk hebben we een nieuwe gebruikersnaam aangevraagd, compleet met wachtwoord en zo. Ook voor Sluisplanning moesten we later een nieuw account aanmaken. Dat was even uitzoeken, want ik dacht dat dat niet nodig was, maar het is uiteindelijk gelukt.”

Ook William Gerritsma hoort tot de ‘voorloopschippers’. Met zijn ms Ferox vervoert hij geen containers of gevaarlijke goederen; dus is hij niet verplicht om te melden. Maar hij gebruikt wel de BICS-applicatie. “Puur vanwege het gemak. Ik doe er een bericht uit als ik wegvaar en dan is het bij de eerste sluis al bekend.”

Handig
Theo de Groot, kapitein op de Veerhaven IV van duwvaartrederij Thyssenkrupp Veerhaven, deed ook mee aan de test. “We gebruiken BICS al vanaf het begin. Als duwcombinatie zijn we altijd te lang en te breed; dus is het handig. Met zes bakken en de lading daarin, ben je via de marifoon anders elke keer wel een paar minuten bezig om die informatie door te geven.”

Voor de Veerhaven IV hoefde geen nieuw account aangemaakt te worden, vertelt Theo de Groot. “Ik kreeg wel een andere meldcode die aan het schip verbonden is. Ik kon m’n oude wachtwoord behouden.”

Voor Sluisplanning had de Veerhaven IV al een account. “Dat gebruiken we vooral als we naar Gent gaan, zodat we kunnen aanmelden voor de sluis in Terneuzen.”

BICS v5.5
Vooruitlopend op de overgang naar de nieuwe berichtendienst is op 27 oktober 2020 een nieuwe update van de BICS-software beschikbaar gekomen. In deze BICS v5.5 zijn meteen diverse verbeteringen en aanpassingen verwerkt. Zo is die geschikt voor macOS Catalina, zodat hij weer up-to-date is voor Apple-computers.

Nieuwe gebruikers die het programma voor het eerst downloaden en installeren krijgen automatisch versie 5.5. Bestaande gebruikers hebben in de BICS-applicatie een melding gekregen om deze update te installeren.

“Ik was te vroeg, zo bleek”, zegt Ronald Versloot. “Midden in de nacht wilde ik de nieuwe versie installeren, maar die was onvindbaar op de site. De volgende dag bleek dat die nog afgeschermd was, omdat men er nog aan werkte. Samen met de helpdesk is het toen alsnog gelukt om te downloaden en installeren. Dat ging vlekkeloos. Op één ding na: het archief dat we in BICS hadden opgebouwd, was verdwenen. Dat kon jammer genoeg niet mee-migreren doordat we in ons geval eerst de oude versie moesten verwijderen en toen de nieuwe installeerden.”

Favorieten aanmaken
Bij het uitvoeren van een update naar BICS v5.5 blijft de historie wél behouden. Dat deed Theo de Groot. De Veerhaven IV-kapitein heeft in het verleden input gegeven voor nieuwe BICS-versies. Die steeds weer een stukje gebruiksvriendelijker “Sinds een paar kaar zit er een cascobestand is BICS en kunnen we alle bakken gemakkelijk selecteren. Ik heb ook favorieten aangemaakt van de meest voorkomende ladingsoorten en reizen. Je bent dus nog sneller klaar.”

De overgang naar BICS v5.5 ging soepel, aldus Theo de Groot. “Op de achtergrond is wel veel veranderd, maar daar merk je als gebruiker nauwelijks iets van. We moesten wat instellingen veranderen, maar dat was zo gebeurd. Het ziet er allemaal wel weer wat moderner uit.”

Ook William Gerritsma ziet weinig veranderingen. Hij ondervond geen problemen met de overgang naar de nieuwe versie. “De installatie lukte in één keer. Later was er eenmalig een storing in het weekend, maar daar had iedereen last van. Dat had Rijkswaterstaat op maandag ook alweer verholpen.”

. . . . . . . . . . . . . .
Noot voor de redactie:
Voor meer informatie over dit bericht kunt u contact opnemen Bureau Telematica Binnenvaart, bureau.telematica@binnenvaart.org of via tel. 06 53 77 40 66
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Bureau Telematica Binnenvaart
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .