088 2022 620 info@in-cite.nl

Met ingang van 11 januari 2021 maakt Rijkswaterstaat voor het elektronisch melden via BICS (Binnenvaart Informatie- en Communicatie Systeem) gebruik van een nieuwe berichtendienst: HERMES

Lees! Onderstaande goed door en maak gebruik van wat voor u van toepassing is.

N.B. Indien u nog vragen heeft of hulp nodig hebt kunt u altijd bellen of mailen met de BICS Helpdesk. De BICS-helpdesk kan u uitgebreid ondersteunen bij allerlei vragen en-/of problemen met het BICS-programma (installatie en gebruik) en is als volgt te bereiken: 
Telefoon: +31 (0)88 2022600 (openingstijden: maandag t/m vrijdag 9.00 – 17.00 uur)
E-mail: helpdesk@bics.nl

NB! Containerplanner-gebruikers verwijzen we naar Autena Marine.
De BICS-gebruikers die met de stuwapplicatie Containerplanner werken, hebben hierover reeds bericht ontvangen van Autena Marine. Deze gebruikers hoeven zelf niets te doen omdat Autena dit voor hen regelt.

Wat tekst en uitleg over elektronisch melden met BICS via de nieuwe berichtendienst:
De BICS-software gaat vanaf versie 5.5 op een andere manier communiceren met de vernieuwde Berichtendienst, namelijk via een zogenaamde Webservice. Om elektronisch te kunnen melden met BICS heeft u het RWS-account en het BICS Meld-id nodig.
Verderop in dit document meer uitleg hierover.

De nieuwe berichtendienst werkt alleen met BICS versie 5.5
Om elektronisch te melden met BICS dient u eerst te updaten naar BICS versie 5.5.
Let op: Doe dit vóór 22 februari 2021. Na deze datum kunt u uw reis niet meer op de huidige wijze melden!

Oproep aan alle BICS gebruikers die nog met BICS versie 5.4 of met een eerdere versie van BICS werken. In deze link wordt uitgelegd hoe u kunt zien welke BICS versie u nu gebruikt.

Verzoek om BICS versie 5.5 te downloaden.
Dit is noodzakelijk voor de nieuwe Berichtendienst inmiddels van start is gegaan op 11 januari jl.
LET OP! BICS werkt dan niet meer op Windows 7-32 bits (dit wordt door Microsoft zelf niet meer ondersteund!). BICS werkt nog wel op Windows 7-64bits.
Via deze link kunt u zien of u met Windows 7 32-bits of 64-bits werkt.

Via de BICS website kunt u meteen zien wat de systeemeisen zijn voor uw PC. U kunt BICS versie 5.5 downloaden vanaf de BICS website.
Kies het juiste downloadpakket voor uw besturingssysteem (Windows, Mac OS of Linux).

  • Heeft u al een account voor Sluisplanning of Vaarweginformatie?
    Het account voor Sluisplanning en Vaarweginformatie noemen we een RWS-account. Dit is een persoonlijk account wat u zelf al eens heeft aangemaakt.
    Dit betekent ook dat u voortaan maar 1 account nodig heeft om bij RWS in te loggen, dus voor zowel BICS, Sluisplanning als Vaarweginformatie. Dit noemt men een single-sign-on account. Indien u al een RWS-account (Sluisplanning/Vaarweginformatie) heeft dan ontvangt u automatisch een ‘Welkomstbrief’ van RWS. Tot die tijd hoeft u nog niets te doen.
    In de Welkomstbrief staat precies beschreven wat u moet doen om met BICS over te stappen naar de nieuwe berichtendienst.
    In de Welkomstbrief vindt u ook uw BICS Meld-id terug. (Dit is een nummer wat met 7000 begint).
  • NB! U maakt gebruik van BICS maar u heeft nog geen RWS-account (Sluisplanning of Vaarweginformatie)?
    Dan dient u eerst een RWS-account aan te maken. Zonder RWS-account kunt u geen gebruik maken van de nieuwe berichtendienst en BICS.
    Via deze link kunt u een RWS-account aanmaken.
  • U maakt nog geen gebruik van BICS maar u wilt wel BICS gaan gebruiken voor elektronisch melden?
    Via deze link kunt u een RWS-account aanvragen.
  • Ik weet niet zeker in welke categorie ik val
    U vult op de BICS website het aanvraagformulier zo volledig mogelijk in.
    Via deze link kunt u een RWS-account aanvragen.
  • Wachtwoord vergeten van uw RWS-account?
    Via deze link kunt u dit zelf aanpassen.
  •  Wilt u melden met Tresco Inland-Ecdis kaart i.c.m. BICS (geïntegreerd)
    – BICS installeren op de computer met Tresco Navigis  (hiervoor is benodigd: RWS-account,  RWS-wachtwoord  Meld-ID)
    – Aanwezigheid van Optie E-melden in Tresco software indien niet aanwezig: Tresco contacteren
    – In het Tresco menu zit de BICS-optie onder “Reisplan/Elektronisch melden(BICS)”
    – Volg de wizard en vul de nog benodigde gegevens in
    Contactgegevens Tresco: info@tresco.eu Telefoon: +32 (0)32 31 07 31
  • Wilt u melden met Periskal Inland-Ecdis kaart i.c.m. BICS (geïntegreerd)
    Periskal kan een aantal velden van de BICS melding automatisch aanvullen.
    Vertrek en Aankomst van een reis bv.
    De schipper moet volledig in orde en up to date zijn met BICS, dat is een basisvereiste (benodigd: RWS-account, RWS-wachtwoord, Meld-ID).
    Contactgegevens Periskal: sales@periskal.com Tel: +32 3 669 57 36

Op de BICS website vindt u Handige informatie over: 
* BICS aanmelden nieuwe gebruiker
* Kloppen uw gegevens volgens u niet, dan kunt u dit aanpassen
* Via deze link vindt u aanvraag- en wijzigingsformulieren.

Indien u nog vragen heeft of hulp nodig hebt kunt u altijd bellen of mailen met de BICS Helpdesk.
De BICS-helpdesk kan u uitgebreid ondersteunen bij allerlei vragen en-/of problemen met het BICS-programma (installatie en gebruik) en is als volgt te bereiken:
Telefoon: +31 (0)88 2022600  (openingstijden: maandag t/m vrijdag 9.00 – 17.00 uur)
E-mail: helpdesk@bics.nl
E-mail voor overige informatie: info@bics.nl

Op de Tips & FAQ pagina kunt u de meest gestelde vragen terugvinden.

TeamViewer
Om u zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen maakt de BICS-helpdesk gebruik van de software TeamViewer. Met behulp van deze software kan de BICS-helpdesk uw PC op afstand overnemen. U dient hiervoor natuurlijk wel eerst zelf toestemming te geven. Hierbij is uw privacy en veiligheid volledig gewaarborgd Om u bij het oplossen van een probleem zo snel mogelijk van dienst te kunnen zijn wordt u vriendelijk verzocht om TeamViewer alvast geïnstalleerd te hebben op uw PC. Alle informatie over TeamViewer treft u hier aan.