088 2022 620 info@in-cite.nl

Vergroening

De binnenvaart staat voor een snelle toename van milieumaatregelen, variërend van emissies en CO2 tot stikstofoxiden en ontgassing. Deze veranderingen zullen aanzienlijke gevolgen hebben voor de ladingstromen, milieu en klimaat zoals in de Europese Green Deal afgesproken.

Europese Green Deal

In de Europese Green Deal, ondertekend op 11 juni 2019, is vastgelegd dat de CO2-uitstoot van de binnenvaart drastisch moet worden verminderd en dat het binnenvaartvervoer flink moet gaan groeienom zo in 2050 volledig emissie loos te zijn. Dit ambitieuze doel vereist grondige haalbaarheidsstudies om de benodigde veranderingen in de binnenvaart mogelijk te maken. Deze studies richten zich op het identificeren van technologische, economische en beleidsmatige oplossingen om de uitstoot te verminderen en de groei van de binnenvaart te stimuleren.

De milieuprestaties krijgen een label op basis waarvan een bijdrage uit het verduurzamingsfonds en financiering door banken wordt afgesproken.

Schoner varen

Met betrekking tot de noodzakelijke CO2 vermindering zijn er een aantal mogelijkheden die benut kunnen worden, zoals gebruik van biobrandstoffen of gebruik gaan maken van motoren die minder milieuschadelijke emissies uitstoten, zoals Stage V motoren. Er zijn initiatieven op de markt waarbij gebruik wordt gemaakt van waterstof, methanol of batterijen.

Ook havens zullen eraan moeten geloven.

Daarnaast probeert IN-CITE ondernemers ook bewust te maken van de opties om schoner te varen door de Tools; BlueRoad, EcoNaut en de E-learning Voortvarend besparen.

Steun van de staat en EU

In Europees verband wordt door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IW) een verduurzamingsfonds uitgewerkt voor schonere motoren. Hiermee wordt ook de ontwikkeling van nieuwe technieken gestimuleerd. Voor de komende 2 jaren maakt het Kabinet € 15 miljoen vrij om in Nederland al inzet van schonere motoren te stimuleren voor de zgn. ‘onrendabele top’;